GM Bilel Bellahcene vant årets Afrikamesterskap i åpen kategori og sikret sin tredje titel. WGM Shahenda Wafa tok sin fjerde kvinnelege mesterskap etter årets seier i Jwaneng, Botswana. Begge konkurransene ble spilte som ni runder i en sveitsisk turnering med over 100 deltagere. Bellahcene hadde en tett kamp mot seedet Bassem Amin, som hadde like mange poeng etter fem runder. Bellahcene vant deres møte i runde seks og holdt tittelen. Wafa domineret konkurransen fra start, og sikret seg en ny gang årets kvinnelege mesterskap. Resultatet gjør Bellahcene til den tredje spilleren med flere titler i historien, mens Wafa forsterker sin posisjon som en av kontinentets mest pålitelige stjerner.