Anderssen slo Kieseritzky i en av de mest kjente partiene i historien. Den 21. juni 1851, under det første store internasjonale turneringen i London, spilte Adolf Anderssen og Lionel Kieseritzky en kamp som senere ble kalt «Den immortale kampen». Anderssen gav opp begge rookene og sikret sjakkmat i en dramatisk seier. Partiet er fortsatt en klasseskole i kreativt spill. Deutschland Radio markerte jubileet med en kalenderartikkel. Kieseritzky hadde i starten en kraftig posisjon, men Anderssen tok risiko og skapte et magisk mønster. Sjakkmat kom på 30. trekk. Kieseritzky hadde ikke mulighet til å reagere. Partiet er en illustrasjon av hvordan sterk kreativitet kan overkjøre tradisjonell strategi. Det er fortsatt en inspirasjon for spillere i dag.