Bojan Maksimović vant Serbisk mesterskap 2026. Han slo i 10-spiller rundkjøring i Senta 13–21 juni. For første gang i historien deltok kvinne i åpen seksjon – Sofia Pogorelskikh. Maksimović startet med tre seire og holdt førstespillet hele tiden. Han klarte å sikre mesterskapet med en runde åtte, med 6,5/9. «Jeg håpet på topp tre, men hadde ikke full tillit til formen. Men det viste seg at jeg var i god form. Selv om turneringen var lang og krævende, hadde jeg god energi hele tiden», sa Maksimović. Pogorelskikh hadde sin første deltakelse i åpen seksjon. Hun ble tredjeplass med 5,5/9. Andreplussen var Igor Kovačević, som hadde 5,5/9. Maksimović hadde 2,5 poeng foran Kovačević og 1,5 foran Pogorelskikh. Turneringen markerte en ny tid for serbisk sjakk. Kvinnen hadde ikke vært med i åpen seksjon før. Maksimovićs seier er hans første nasjonale mesterskap. Han har spilt i flere internasjonale turneringer, men hadde aldri vunnet på hjemmebane. Resultatet gir Maksimović 2400 ratingpoeng. Han er nå nr. 11 i Serbien. Han skal spille i FIDE-kvalifiseringen i juli.